איך לכוון כלי נגינה?

אני הצלחתי לחשוב על 4 דרכים:

  1. טיונר
  2. זיכרון מוסיקלי
  3. שמיעה אבסולוטית (אין קשר לוודקה)
  4. שמיעה יחסית ו"צליל עוגן"

או אחד מאלה או שמישהו נשבע לכם באמא שלו שהגיטרה מכוונת.

1. טיונר (Tuner)

טיונר זהו מכשיר שקולט צלילים מתוך מיקרופון מובנה, מעבד אותם, ולפי התדר שהוא קולט הוא מציג את שם הצליל.

טיונר

אם התדר שהוא קולט תואם לתדר של צליל מסויים (תדרי הצלילים נצרבו בו מראש) המחוג יעמוד בדיוק במרכז ועל המסך תופיע האות שמייצגת את הצליל. אם התדר הנקלט אינו תואם לאף אחד מתדרי הצלילים הקבועים, תופיע האות שמייצגת את הצליל הכי קרוב לצליל המנוגן, והמחוג יזוז לאחד הצדדים ובכך יראה לנו אם הצליל המצוי נמוך או גבוה מהצליל הרצוי (שימו לב לסימני ההיתק מעל המסך).

CENT (מופיע על המסך של הטיונר בשתי הפינות התחתונות), זוהי יחידה של מרווח מאוד קטן בין שני תדרים והיא מתארת 1/100Hz (מאית הרץ), כלומר 1Hz = 100cent בכל מקרה, אלו שינויים ממש קטנים שקשה עד בלתי אפשרי להבחין בהם.

בפינה השמאלית העליונה של מסך הטיונר רואים את הסימן: 440Hz, זה הכיול שלו (Calibration = כיול). 440Hz הוא התדר הבינלאומי המוסכם לצליל A4 (לה באוקטבה רביעית של פסנתר).

ישנם טיונרים עם קליפס שאפשר להצמיד לגיטרה, יש גיטרות שמגיעות עם טיונר מובנה ויש אפילו טיונר על מחזיק מפתחות. אחלה צעצוע. אני מאמין שיש גם אפליקציית טיונר לסמארטפון. ניתן גם להוריד למחשב טיונר שפועל עם המיקרופון של המחשב. המיקרופון לא צריך להיות איכותי רק להיות תקין.
טיונר חינמי להורדה.


   טיונר קליפס טיונר קליפס

   טיונר מובנה בגיטרה מחזיק מפתחות טיונר

2. זיכרון מוסיקלי

כשמו כן הוא: זיכרון לצלילים. מה זה אומר? זה אומר שאם שמעתם למשל את הצליל E (מי) ותזמזמו אותו כל היום הוא יטמע בזיכרון שלכם ויותר מאוחר תוכלו "לשלוף" אותו מהזיכרון ולכוון לפיו את הגיטרה שלכם. כמובן שצריך לתרגל את הזיכרון הרבה עד שמגיעים לדיוק גבוה ולזמן ממושך. יש אנשים שזה בא להם בקלות ויש אנשים שלא אבל בכל מקרה ניתן לשפר את הזיכרון המוסיקלי בצורה משמעותית ע"י תרגול. אם למשל תסתובבו עם טיונר בתיק תוכלו לשפר את הזיכרון המוסיקלי שלכם בצורה משמעותית אם למשל פעם בשעה תשירו לו צליל מסויים קבוע.

3. שמיעה אבסולוטית

ישנם אנשים שבורכו בשמיעה מוסיקלית אקסטרה אורדינרית (בערך 1%-2% מהאוכלוסייה, לפי ויקיפדיה), המסוגלים לשמוע צליל מסויים ולזהות אותו. כמו טיונר אנושי. כן, גם אני מקנא בהם.

אנשים נוטים לבלבל בין זיכרון מוסיקלי לשמיעה אבסולוטית. לפי ויקיפדיה אפשר לפתח שמיעה אבסולוטית, אני למדתי שלא. המסקנה האישית שלי היא שההבדל הוא הקלות או הכישרון הטבעי של אדם לזכור צליל מסוים לעומת אחר שצריך לתרגל הרבה כדי להגיע לאותה רמה כמו בהרבה תחומים אחרים. בשורה התחתונה: הכל עניין של הגדרות.

4. צליל עוגן ושמיעת מרווחים מפותחת

צליל עוגן הוא בעצם צליל ידוע, שנותן לנו נקודת יחס, או נקודת מוצא, שממנו אפשר לעלות או לרדת במרווחים שונים ולהגיע לכל שאר הצלילים. שמיעת מרווחים היא בעצם היכולת לזהות מרווחים באוזן. זו היכולת לשמוע שני צלילים ולדעת מה המרווח ביניהם או לשמוע צליל ולגזור ממנו מרווח. בדיוק כמו שני תירגולי המרווחים שעשינו. יש אנשים שקוראים לזה "שמיעה יחסית". אם למשל אני אשמיע לכם צליל מסויים ואומר לכם שזהו הצליל דו, נתתי לכם צליל עוגן. אם תוכלו להתחיל לשיר ממנו את ה-דו, רה, מי, זוהי שמיעה יחסית שהתבססה על צליל אחד כנקודת מוצא. בכיוון כלי נגינה בשמיעה יחסית מספיק לשמוע צליל אחד קבוע שאנחנו יודעים מה השם שלו ואם השמיעה שלנו מספיק מפותחת, נוכל "לגזור" ממנו מרווחים שונים.
אם יש לכם שמיעה טובה, מספיק לכם צליל עוגן אחד כדי להגיע לכל שאר הצלילים. שמיעה יחסית אפשר לפתח בצורה משמעותית ע"י תרגול.

חשוב לציין שבלי שמיעה מוסיקלית מפותחת יהיה קשה מאוד לכוון כלי נגינה בלי טיונר. הקטע הוא שמי שטועה לא יודע שהוא טועה, אז אם מישהו עם שמיעה לא מפותחת ינסה לכוון כלי מסויים, הוא לא ידע שהוא מזייף.

אפשר להשיג צלילי עוגן בהמון דרכים:

קולן (Tuning-Fork)

קולן הוא מן מזלג ממתכת עם שתי שיניים. כשנותנים לו מכה הוא רוטט בתדר מסויים וקבוע (לפי אורכו ועוביו). על הקולן מצוין הצליל שהוא מפיק ולפעמים מצוין עליו גם התדר שהוא מפיק בהרץ (למשל E 659).

קולן

שימו לב לסמל המסחרי של ימאהה שייצרה כלים מוסיקלים הרבה לפני שייצרה אופנועים (בסמל שלושה קולנים):

ימאהה

דרכים נוספות יכולות להיות כל מקור חיצוני של צלילים מוכרים: כלי מכוון אחר (רצוי דיגיטלי - ראו מסגרת), מחשב, ואפילו טלפון קווי. כן, כן, שמעתם נכון. אם תרימו את השפורפרת של הטלפון הקווי שלכם, צליל החיוג שתשמעו יהיה סול (G). דרכים נוספות נכיר בפרקים הבאים.

בגלל עיקרון האורך (שקובע את גובה הצליל) כלי נגינה אקוסטים יכולים לצאת מכיוון בגלל הטמפרטורה. חומרים בטבע מתרחבים בחום ומתכווצים בקור וכתוצאה מכך, גובה הצליל משתנה.

צלילי האוקטבה

A A#
Bb
B C C#
Db
D D#
Eb
E F F#
Gb
G G#
Ab
A

שמות הצלילים

שם אות
לה A
סי B
דו C
רה D
מי E
פה F
סול G

רשימת הפרקים