טרנספוזיציה

איזה מילה מפחידה, נכון? מה שמצחיק הוא שאולי אתם לא מודעים לזה אבל אתם יודעים מה זה טרנספוזיציה. בזכותי כמובן (אהמ, אהמ). טרנספוזיציה זה לעשות את מה שעשינו בתרגיל האחרון לשיר שלם.

טרנספוזיציה או באנגלית: transposition. המילה מורכבת בעצם משתי מילים: Transfer = הזזה או שינוי, ו-Position = מיקום. כלומר, הזזת מיקום או שינוי מיקום.

כשמדברים על טרנספוזיציה במוסיקה, מתכוונים לשינוי הסולם של השיר. מכיוון שעוד לא למדנו מה זה סולם מוסיקלי אני אנסה להסביר את המושג טרנספוזיציה בעזרת הדברים שאנחנו כן יודעים.

ניקח לדוגמא מצב בו יושבים כמה חבר'ה מסביב למדורה. מבסוטים. נגן המדורות שולף את הגיטרה, פותח את חוברת האקורדים ומתחיל לנגן שיר ידוע. חבר שלו, זמר מדורות ידוע, מנסה לשיר את השיר יחד איתו אך אבוי! זמר המדורות לא מצליח להפיק מגרונו את הצלילים הגבוהים כמו הזמר המקורי. מה עושים? טרנספוזיציה!

אבל מה זה טרנספוזיציה?

אנשים נוטים לבלבל בין המושג טרנספוזיציה למודולציה. שני המושגים מאוד דומים במשמעות שלהם. נראה מה זו מודולציה בפרק הבא.

נניח והאקורדים של השיר הם: C / F / G / C. אם אתם לא יודעים מה זה אקורדים, זה לא חשוב כרגע. נניח שאלה צלילים רגילים, בדיוק כמו הצלילים שנתקלנו בהם עד עכשיו.

לזמר יש בעיה להגיע לצלילים הגבוהים בשיר ולכן יש צורך "להנמיך" את השיר. איך עושים את זה? בדיוק מה שעשינו בתרגיל האחרון. לוקחים את כל האקורדים של השיר ומנמיכים אותם במרווח קבוע.

הבעיה: אנחנו רוצים להנמיך את השיר אבל אנחנו לא יודעים בכמה. הרי בתרגיל האחרון אני נתתי לכם את המרווח...
והתשובה: ככל שלזמר יותר קשה - מנמיכים יותר. תמיד אפשר להתחיל בהנמכה של חצי טון, לנסות לנגן ולשיר ואם יש צורך אז מורידים עוד חצי טון וכך הלאה. הכוונה היא שאין חוק, מורידים או מעלים כמה שצריך.

אז לצורך העניין נניח שאנחנו רוצים להנמיך את כל השיר בטון וחצי. לוקחים את האקורד (או הצליל) הראשון שהוא C (דו) ומנמיכים אותו ב-1.5 טון. אם נסתכל על רשימת הצלילים נראה שמגיעים ל-A (לה):

A A#
Bb
B C C#
Db
D D#
Eb
E F F#
Gb
G G#
Ab
A A#
Bb
B C C#
Db
D D#
Eb
E F F#
Gb
G G#
Ab
A

לוקחים את האקורד השני, F (פה) וגם אותו מנמיכים באותו מרווח שקבענו (1.5 טון). הגענו ל-D (רה). אותו דבר עושים לכל האקורדים שבשיר. במקרה שלנו נותר עוד אקורד אחד שלא הנמכנו: G (סול) שאם גם אותו מנמיכים בטון וחצי מגיעים ל-E (מי). את ה-C האחרון אין צורך לחשב שוב כי הנמכנו אותו בהתחלה.

בסופו של דבר השיר עם האקורדים: C / F / G / C הונמך כולו בטון וחצי והפך ל- A / D / E / A. אם נגן המדורות שלנו ינגן אותו עכשיו עם האקורדים החדשים, השיר ישמע בדיוק אותו דבר רק נמוך יותר והפעם, זמר המדורות יצליח לשיר אותו ולכולם יהיה נעים.

אז אם ננסה לתאר את מה שהלך פה בטבלה (כמו שאני אוהב) זה יראה כך:

לפני C G F C
טרנספוזיציה וכיוון 1.5 טון 1.5 טון 1.5 טון 1.5 טון
אחרי A E D A

אם למשל המצב היה הפוך והזמר לא היה מצליח להגיע לנמוכים היינו צריכים להגביה את השיר, למשל בטון אחד:

אחרי D A G D
טרנספוזיציה וכיוון 1 טון 1 טון 1 טון 1 טון
לפני C G F C

אולי עכשיו זה נראה לכם פרוייקט אבל אני מבטיח לכם שעם קצת תרגול אתם תוכלו לעשות את זה בראש, אפילו תוך כדי ניגון השיר, בלי טבלאות וחישובים.

כל מה שצריך זה לזכור את רשימת הצלילים.
את האותיות האנגליות A-G אתם בטח מכירים בע"פ מכיתה ג'. בעיה אחת זה לשלוף למשל את האות שבאה שני מקומות לפני G. זה לא טבעי לספור אותיות, בטח לא באנגלית ובטח לא אחורה, אבל כולה 7 אותיות... קצת תרגול ואתם שוחים בזה.

הבעיה השנייה היא לזכור איפה הדיאזים והבמולים נמצאים כי כמו שראינו, הם לא מחולקים בצורה אחידה. בשביל זה בדיוק המצאתי את אותיות ה-"בכיף!" או באנגלית: BCEF!

אותיות ה-BC-EF הן בעצם שני הצמדים של הצלילים שביניהם אין דיאז ובמול. צמד אחד זה B (סי) ו-C (דו) שביניהם אין דיאז ובמול והצמד השני כולל את E (מי) ו-F (פה) שגם ביניהם אין.

אלו הם אותם צלילים על הפסנתר שאין ביניהם קליד שחור.

לנוחיותכם, הוספתי בסרגל התחתון של האתר (בצד ימין) שני כפתורים שיעזרו לכם בתהליך הלימוד. השתמשו בהם.

צלילי האוקטבה

A A#
Bb
B C C#
Db
D D#
Eb
E F F#
Gb
G G#
Ab
A

שמות הצלילים

שם אות
לה A
סי B
דו C
רה D
מי E
פה F
סול G

רשימת הפרקים