מה קובע את גובה הצליל? או: איך מנגנים על הכל?

להקה של איש אחד

אבל ראשית, כמה מילים על טכניקה: כשמדברים בנגינה על טכניקה מתכוונים לצורת החזקת הכלי, אופן הפקת הצליל מהכלי ועוד. למשל: איך להחזיק את הגיטרה, איך להחזיק את המפרט, איך להניח את השפתיים על פיית החצוצרה, היכן להניח את האצבעות על חליל הצד וכו'.

טכניקה אני לא מתכוון ללמד מכיוון שאיני נגן דגול ואיני מכיר את טכניקות הנגינה בכל הכלים. טכניקה כדאי ללמוד ממורה מנוסה בשיעור אחד על אחד כי מורה יכול לראות את הטעויות ולתקן במקום. מה שאני מעביר בפרק הזה זהו העיקרון המשותף לכל הכלים והוא: מה קובע את גובה הצליל.

כל הכלים פועלים על אותו עיקרון פיסיקלי לפיו: הגודל כן קובע.

ככל שהכלי גדול יותר ויותר נכון, ארוך יותר - כך הצליל שיפיק יהיה יותר נמוך. כלי קצר וקטן - יפיק צליל גבוה.
מכיוון שמדובר בתופעה פיסיקלית החוק הזה נכון תמיד.

נתחיל עם כלי המיתר.

כינור, ויולה, צ'לו וקונטרבס כולם בנויים פחות או יותר אותו דבר מלבד גודלם. ככל שהכלי יותר גדול ומיתריו יותר ארוכים כך הצליל שיפיק יהיה נמוך יותר.

משפחת הכינורות

אותו דבר לגבי גיטרה וגיטרה בס.

איך מנגנים על גיטרה?

לוחצים על מקום מסויים לאורך צוואר הגיטרה ופורטים. בעצם הלחיצה אנחנו מקצרים את המיתר וגובה הצליל עולה. מאפיינים נוספים שקובעים את גובה הצליל של המיתר מלבד אורכו הם גם עובי המיתר ורמת המתיחה שלו. שימו לב לעובי המיתרים בגיטרה, למעלה הכי עבה ולמטה הדק.

מיתרי גיטרה

גיטרת הבס היא ארוכה יותר והמיתרים בה הרבה יותר עבים לכם היא מפיקה צלילים יותר נמוכים. כשמכוונים גיטרה משתמשים ב"מפתחות" שבקצה הצוואר כדי למתוח או להרפות את המיתר. מתיחת המיתר מגביהה את הצליל והרפייתו מנמיכה את הצליל.

פסנתר? אין בעיה! "מאחורי הקלעים" של הפסנתר ישנם מיתרים. בצד שמאל המיתר הכי ארוך וככל שהולכים ימינה המיתרים הולכים ומתקצרים וגובה הצליל עולה.

פנים הפסנתר

גם נבל פועל בצורה דומה:

נבל

נעבור לכלי נשיפה:

איך מנגנים על חלילית, חליל צד, סקסופון או קלרינט?

בכלי הנשיפה ישנם חורים במיקומים שונים לאורך הכלי. אם נסתום את כל החורים וננשוף פנימה, האויר יעשה את כל הדרך מהפה שלנו עד קצה הכלי ובעצם יעבור בכל אורך הכלי. אם נתחיל לפתוח את החורים מלמטה למעלה, אצבע אחרי אצבע, האויר יצא לפני סוף הכלי ולא יעבור בכל אורכו. בעצם פתיחת החורים אנחנו כאילו מקצרים את הכלי ונפיק צליל יותר גבוה.
בכלי נשיפה יש חשיבות גם לגודל החורים אבל לא ניכנס לזה.

סקסופונים

חליליות

ישנם כלי נשיפה בהם לא משתמשים בסתימת חורים כמו למשל חליל-פּאן ומפוחית:

חליל פאן

מפוחית

גם בטרומבון האורך קובע. נגינה בטרומבון מתבצעת ע"י הזזת הצינור, דבר שמאריך או מקצר אותו.

טרומבון

בחצוצרה העסק קצת יותר מסובך: בחצוצרה המודרנית אמנם יש רק 3 כפתורים, אך בשילובים שונים שלהם ניתן להפיק 7 צלילים שונים. ישנה חשיבות גם לצורת השפתיים, ככל שנהדק אותן יותר נפיק צליל יותר גבוה אפילו בלי ללחוץ על שום דבר. מי שרוצה לדעת יותר על איך חצוצרה עובדת שיגיד "אני!" (וגם ילחץ כאן)

חצוצרה

בעבר חצוצרות היו פשוט צינור מעוקל (די דומה לשופר ממתכת). הצלילים אותם יכלו להפיק היו מוגבלים.

חצוצרת ברוק

בחצוצרה המודרנית נוספו עוד כמה צינורות (מעברים נוספים לאויר) וגם שלושה כפתורים. כל כפתור הוא כמו בוכנה או שסתום.

שסתום חצוצרה

בכל בוכנה כזו ישנם חורים ולחיצה על כפתור בעצם מנתבת מחדש את האויר בצינורות השונים.
באיור הבא ניתן לראות מימין כפתור לא לחוץ. האויר יעבור דרכו בקו ישר. משמאל נראה כפתור לחוץ. האויר יעבור ניתוב מחדש בדרך מעגלית, דבר שמאריך את הדרך שעושה האויר ובהתאם מנמיך את הצליל המופק.

שסתום חצוצרה לא לחוץ

שסתום חצוצרה לחוץ

לכל שסתום כזה מחובר צינור באורך שונה:

  • יש צינור גדול שמחובר לשסתום הימני.
  • יש צינור בינוני שמחובר לשסתום השמאלי.
  • ויש צינור קטן שממחובר לשסתום האמצעי.

הצינור הבינוני אורכו כמו פעמיים הצינור הקטן ואורך הצינור הגדול, גדול ממנו פי 3. מה שאומר שאם נלחץ על הכפתור שמנתב את האויר דרך הצינור הארוך ביותר נקבל את אותו צליל אם נלחץ על שני הכפתורים האחרים יחד כי 3=1+2. מתמטיקה פשוטה.

חצוצרה

בעזרת עיקרון האורך ניתן לנגן כמעט על כל דבר:

על בקבוקים עם נוזל

על כוסות ועל סרגל

ואפילו על צינורות או ממטרה

צלילי האוקטבה

A A#
Bb
B C C#
Db
D D#
Eb
E F F#
Gb
G G#
Ab
A

שמות הצלילים

שם אות
לה A
סי B
דו C
רה D
מי E
פה F
סול G

רשימת הפרקים