סולמות מקבילים - המשך

בעזרת הכלי לבניית סולמות אפשר למצוא סולמות מז'ור ומינור מקבילים. אמרנו שסולם דו מז'ור הוא הסולם מז'ור היחיד שאין בו סימני היתק, רק צלילים "לבנים". סולם המינור המקביל שלו, שהוא המינור היחיד שאין סימני היתק הוא סולם לה מינור (A).

זאת אומרת שסולם דו מז'ור וסולם לה מינור הם סולמות מקבילים. הם מכילים בדיוק את אותם צלילים, בשניהם יש את אותם סימני היתק (במקרה הזה 0 סימני היתק) וההבדל היחיד ביניהם הוא הטוניקה, הדרגה הראשונה. אם ננגן בפסנתר על כל הקלידים הלבנים ונתחיל מ-דו נקבל את דו מז'ור. אם נתחיל מ-לה נקבל את לה מינור.

אם נתחיל לנגן מכל צליל אחר על הקלידים הלבנים לא נקבל שום סולם מז'ור או מינור. אלו הם שני הסולמות היחידים שבהם אין סימני היתק.

נסו למצוא בעזרת הכלי את המינור המקביל לסולם סול (G) מז'ור.

איך לזהות סולם מקביל?

פשוט. בנו את סולם סול מז'ור (G) ובדקו אילו צלילים קיבלו סימן היתק. במקרה שלנו זה רק F שקיבל דיאז. עכשיו לחצו על הכפתור "Minor" ואז חפשו ברשימת הצלילים את הסולם המינורי שמכיל דיאז אחד בלבד על F. שימו לב: רק דיאז אחד שנמצא על ה-F.

התשובה מופיעה בפסקה הבאה אז מי שלא אוהב שמגלים לו את התשובות שיפסיק לקרוא, יגש לכלי לבניית סולמות, ימצא את התשובה ויחזור.

חזרתם? יופי. אז אם פעלתם לפי ההוראות כנראה שגיליתם שהסולם המינור היחיד שיש בו סימן היתק אחד על ה-F הוא סולם מי (E) מינור.

עכשיו בואו נראה מה משותף בין דו מז'ור ולה מינור שמצאנו קודם לבין סול מז'ור ומי מינור שמצאנו עכשיו:
בשני המקרים המרווח בין שני הסולמות המקבילים הוא טון וחצי לטובת המז'ור, כלומר הטוניקה של המז'ור גבוהה בטון וחצי מהטוניקה של המינור המקביל.
דו גבוה מ-לה בטון וחצי וגם סול גבוה מ-מי בטון וחצי. אז עכשיו אפשר לגלות לכם שזה יחזור על עצמו בכל הסולמות המקבילים:

המז'ור יהיה תמיד גבוה בטרצה קטנה (טון וחצי) מהמקביל המינורי שלו.

למה זה חשוב לדעת מהו הסולם המקביל?

הרבה פעמים נוכל למצוא במוסיקה אקורדים של סולמות מקבילים כמו למשל שירים שמתחילים ב-C מכילים גם את Am (לה מינור. ה-m הקטנה מציינת מינור). זה פועל גם הפוך כמובן: בשירים שמתחילים ב-Am ניתקל הרבה פעמים ב-C. אותו דבר אפשר לומר גם על G ו-Em ועל כל הסולמות המקבילים.

הסיבה לשימוש הנפוץ בסולמות מקבילים בשירים היא מאוד פשוטה: סולמות מקבילים מכילים את אותם צלילים אבל בגלל האופי השונה שלהם (מז'ור ומינור) זה מאפשר למלחין "להישאר באיזור" של הצלילים אבל לעטוף אותם במן אריזה עם גוון אחר. להכיר את הסולם המקביל של השיר יאפשר לכם למצוא את האקורדים שלו ביתר קלות. כשנלמד על אקורדים נראה שקיים גם הרבה דמיון בין אקורדים של סולמות מקבילים.

צלילי האוקטבה

A A#
Bb
B C C#
Db
D D#
Eb
E F F#
Gb
G G#
Ab
A

שמות הצלילים

שם אות
לה A
סי B
דו C
רה D
מי E
פה F
סול G

רשימת הפרקים