תולדות הצלילים

אז יש לנו אוקטבה והיא מחולקת ל-12 תדרים שכל אחד מהם נשמע כמו מרווח של חצי טון מהתדר שלפניו ומהתדר שאחריו. אז בואו נראה איך מכל זה נולדו הצלילים כפי שאנחנו מכירים אותם כיום.

בגלל שבחלק הזה יש הרבה טבלאות, הכנתי ממנו מן מצגת קטנה כדי להקל על העיניים. דפדפו עם הכפתורים.

אז ישבו בזמנו כל המוסיקאים והחליטו לתת שמות לחלק מהתדרים. הם לקחו את התדר 55Hz ונתנו לו את השם המקורי ביותר שהצליחו לחשוב עליו... A. למה דווקא את 55Hz? אני לא יודע. האוקטבה העליונה שלו היא המכפלה שלו ב-2 (כי אוקטבה זה יחס של 1:2 בין תדרים). 55 כפול 2 זה 110. עכשיו, בגלל שאוקטבה היא כאילו אותו צליל שגדל בשנה אז לא נתנו לו שם אחר לגמרי אלא פשוט החליטו ש-55Hz יקבל את השם A1 ו-110Hz יקבל את השם A2. בואו נציב את המידע הזה בטבלה:

A1 ... A2
55 Hz ... 110 Hz

עכשיו נחלק את האוקטבה ל-12 ונרשום את מספרי התדרים שנשמעים כמו חצי-טון החל מ-55Hz (המספרים המקוריים לא עגולים):

A1 A2
55
Hz
58
Hz
62
Hz
65
Hz
69
Hz
73
Hz
78
Hz
82
Hz
87
Hz
93
Hz
98
Hz
104
Hz
110
Hz

אפשר לשים לב לעלייה האקספו': ההפרש בין התדרים הולך ועולה וההר הופך לתלול יותר ככל שעולים בו (משמאל לימין). בכל מקרה המרווח בין כל שני תדרים צמודים ישמע לנו כמו חצי-טון.

עכשיו מגיע החלק הטריקי: אותם חבר'ה שהזכרנו קודם חילקו שמות נוספים לתדרים. הבעיה היא שלא כל התדרים קיבלו שמות. בואו נראה מי כן קיבל:

A1 B1 C1 D1 E1 F1 G1 A2
55 58 62 65 69 73 78 82 87 93 98 104 110

כפי שלמדנו, אוקטבה מכילה את כל הצלילים והשמות שלהם חוזרים על עצמם אז אין צורך כרגע במספרי האוקטבה ובתדרים. נשארנו עם זה:

A    B C    D    E F    G    A

ופה ניתן לראות, צצה בעיה נוספת: הם לא חילקו את השמות בצורה אחידה, כמו בסרגל למשל:

0    1    2    3    4    5    6

אז מה עם הצלילים חסרי השם?

A ? B C ? D ? E F ? G ? A

כל זאת ועוד בפרקים הבאים...

מי שמעוניין לראות טבלה של כל התדרים של הצלילים יכול לבקר בלינק הזה: טבלת תדרים א' בעמודה האמצעית (Frequency = תדר באנגלית). או פה: טבלת תדרים ב' (סוף המצגת)

צלילי האוקטבה

A A#
Bb
B C C#
Db
D D#
Eb
E F F#
Gb
G G#
Ab
A

שמות הצלילים

שם אות
לה A
סי B
דו C
רה D
מי E
פה F
סול G

רשימת הפרקים