איך בונים סולם?

בואו נמחק את הצלילים מהסולם שראינו קודם ונישאר רק עם המרווחים שלו. בעצם אנחנו מפסיקים להתעסק בסולם "דו מז'ור" ומתחילים להתעסק בסולם מז'ור כללי. את שמות הצלילים החלפתי במספרי הדרגות 1-8.
שימו לב שהפכתי חזרה את כיוון הטבלה. קראו משמאל לימין.

1 1 2 1 3 ½ 4 1 5 1 6 1 7 ½ 8

רשימת המרווחים הזו היא כמו תבנית או נוסחא. כל צליל שנציב בתחילתה, ונציב את שאר הצלילים לפי המרווחים של הנוסחא, ישמעו לנו כמו הסולם המוכר ששמענו קודם. זוהי התבנית של סולם המז'ור. כדי לבנות סולם, כל מה שאנחנו צריכים בעצם זה את תבנית המרווחים שלו. ישנם הרבה סולמות ולכל אחד יש את הנוסחא שלו. בפרק הבא נראה תבניות של סולמות נוספים, אך אותו עיקרון פועל על כולם.

לספור מרווחים אתם כבר יודעים. שימו לב שאפילו הספירה פה לא רצינית. בין חצי-טון לטון אחד. אולי תיתקלו בסולמות מסויימים בהם יש קפיצות של טון וחצי. עם הטירונות שעשיתם פה בספירת מרווחים אתם רצים את זה בהליכה.

החוקים:
כשמדובר בסולמות, הצלילים הופכים לחלק ממערכת ובמערכת הזאת יש חוקים:
1. אין צליל שמופיע פעמיים, עם סימן היתק או בלעדיו.
2. יש הבדל בין #F ל-Gb אפילו שהם שמות נרדפים לאותו צליל.
3. בסולם יהיו או דיאזים או במולים - אבל לא שניהם.

אז בואו נראה איך בונים סולם:

שלב ראשון - שם משפחה

מחליטים איזה סוג סולם אנחנו רוצים לבנות (שם משפחה) ומציבים את תבנית המרווחים שלו. ממש כמו בטבלה למעלה. אנחנו עדיין מתעסקים במשפחת "מז'ור" ולכן התבנית תהיה (משמאל לימין): ½, 1, 1, 1, ½, 1, 1.

1 1 2 1 3 ½ 4 1 5 1 6 1 7 ½ 8

ראיתי הרבה אנשים טועים כשהם מנסים לבנות סולם. הם רושמים את המרווחים ואז מתחילים לבנות את הצלילים בין המרווחים. הטעות היא שהמרווחים הם אלה שנמצאים בין הצלילים ולא להיפך. הצליל הראשון מגיע לפני המרווח הראשון. לכן רשמתי את מספרי הדרגות 1-8.

שלב שני - שם פרטי

בוחרים את השם הפרטי של הסולם ומציבים אותו בדרגות 1 ו-8. לצורך הדוגמא נבנה את סולם G (סול) מז'ור. נציב את G בטוניקה וכמובן גם בדרגה ה-8 שהיא האוקטבה של הדרגה ה-1.
לדוגמא G:

G 1 2 1 3 ½ 4 1 5 1 6 1 7 ½ G

שלב שלישי - הצבת הצלילים

בכל סולם דיאטוני (סולם המתפרש על אוקטבה, מכיל 7 צלילים שביניהם 5 מרווחים של טון ושני מרווחים של חצי-טון) מופיעים כל הצלילים מ-A עד G פעם אחת בדיוק, לפי הסדר. אם תנסו (או שניסיתם) לבנות סולם והגעתם למצב שיש לכם למשל D ומיד אחריו #D כנראה שעשיתם טעות. D אמור להופיע פעם אחת בלבד, עם או בלי סימן היתק.
כדי להימנע מהמצב הזה מציבים מראש את כל שמות הצלילים לפי הסדר כשכל צליל מופיע פעם אחת, בלי סימני היתק בנתיים.

G 1 A 1 B ½ C 1 D 1 E 1 F ½ G

שלב רביעי - סימני היתק

זה השלב המורכב יותר. כל שנותר לנו הוא להוסיף את סימני ההיתק במקומות המתאימים.

עוברים על הצלילים והמרווחים, אחד אחד, משמאל לימין, ובודקים שבין כל שני צלילים צמודים יש התאמה למרווח שכתוב ביניהם. אם אין התאמה צריך להוסיף דיאז או במול כדי להגביה/להנמיך את אחד הצלילים בחצי-טון כדי שתהיה התאמה. בשביל זה כל מה שצריך זה קצת ריכוז ולהכיר את צלילי האוקטבה ואותיות ה-"BC-EF" (הסרגל התחתון לשירותכם).

בסולם יהיו או דיאזים או במולים אבל לא שניהם. אם אתם בונים סולם וכבר מצאתם צליל עם דיאז (למשל), ואח"כ, בצליל אחר, הגעתם למצב שאתם צריכים לבחור בין במול לדיאז, הבחירה תהיה קלה: התחלנו עם דיאז ולכן נישאר עם דיאז.

אז אנחנו עוברים על כל הצלילים משמאל לימין, רואים שכל הצלילים והמרווחים מתואמים ומתאימים. בין G ל-A קיים מרווח של טון, בין A-B יש טון, B-C חצי-טון (בכיף), C-D טון, D-E טון. ואז נתקלים בחוסר התאמה: ידוע לנו (אני מקווה) שבאופן טבעי, בין E ל-F קיים מרווח של חצי-טון (אותיות בכיף). לפי תבנית המז'ור אמור להיות ביניהם מרווח של טון. זאת אומרת שצריך "להרחיק" אותם אחד מהשני ע"י הגבהת F או הנמכת E בחצי-טון. יש צורך לתת לאחד מהם סימן היתק אבל למי מהם?

כדי למצוא את התשובה נסתכל על המרווח הקודם (בין D-E).
שם אמור להיות מרווח של טון אחד ואכן קיים מרווח של טון, הרגע וידאנו את זה. לכן, אם נפתור את חוסר ההתאמה ע"י זה שניתן ל-E סימן במול וננמיך אותו בחצי-טון, כבר לא יהיה מרווח של טון בינו לבין D. ואז מה? נצטרך עכשיו לתת סימני היתק לכל הצלילים שכבר עברנו עליהם וכבר ראינו שהם מתאימים למרווחים של הסולם. אז זהו, שלא.

אנחנו ניתן סימן דיאז לצליל F.

G 1 A 1 B ½ C 1 D 1 E 1 F# ½ G

אנחנו לא רוצים לעשות עבודה כפולה. אנחנו ניתן את סימן ההיתק תמיד לצליל המאוחר יותר. זה שעוד לא עברנו עליו. עכשיו קיים מרווח של טון בין E ל-F (שקיבל עכשיו דיאז). וההוכחה הסופית היא שבין #F ל-G (הצליל האחרון) אכן קיים מרווח של חצי-טון כפי שאמור להיות.

שימו לב למרווח האחרון, בין F-G (לפני שהוספנו דיאז). גם שם הייתה בעיית התאמה. בין F-G קיים מרווח של טון אחד, אבל לפי תבנית המז'ור אמור להיות בין שני הצלילים האחרונים מרווח של חצי-טון. זאת אומרת שהיינו אמורים להנמיך את G או להגביה את F בחצי-טון כדי שאכן יהיה מרווח של חצי-טון בין שני הצלילים האחרונים.

אנחנו יודעים שהדרגה ה-8 אמורה להיות האוקטבה של הדרגה ה-1, לכן השינוי לא יכול להיות ב-G אלא רק ב-F. לכן נעניק לו את סימן הדיאז, נגביה אותו בחצי טון ועכשיו כל המרווחים והצלילים מתאימים.

בצורה כזו ניתן לבנות כל סולם. כל מה שאנחנו צריכים זה את תבנית המרווחים שלו. לוקחים את התבנית, מציבים את הטוניקה והאוקטבה בקצוות, מציבים את שאר הצלילים (כל צליל פעם אחת לפי הסדר) ומחלקים סימני היתק איפה שצריך.

צלילי האוקטבה

A A#
Bb
B C C#
Db
D D#
Eb
E F F#
Gb
G G#
Ab
A

שמות הצלילים

שם אות
לה A
סי B
דו C
רה D
מי E
פה F
סול G

רשימת הפרקים