חצי טון

בלי להיכנס יותר מדי להיסטוריה, התכנסו פעם באירופה מיטב המוסיקאים בזמנו ורצו להגיע לסטנדרט (תקן) בינלאומי מוסכם שיאפשר למוסיקאים ממקומות שונים לנגן יחד ללא הבדלי שפה. בין היתר, הם החליטו על המרווח הקטן ביותר שהאוזן (*המערבית! וזו הפעם האחרונה שאני מציין את זה) יכולה לשמוע בקלות. הרי אף אחד לא יכול לשמוע הבדל בין תדר 110Hz ל- 110.1Hz אז היה צורך לקבוע את המרווח הכי קטן שכן אפשר לשמוע. אם ניקח רגע לדוגמא סרגל, אז הם חיפשו את המ"מ, המרחק הקטן ביותר שיהיה נוח לרוב האנשים לראות (או לשמוע) ולעבוד איתו.

המרווח הקטן ביותר שהסכימו עליו הוא חצי-טון.

בשני הקטעים שלפנינו נשמע דוגמאות למרווח של חצי טון.
בדוגמא הראשונה ישמעו 4 צלילים שהם בעצם 2 צלילים שונים שחוזרים על עצמם. הצליל הראשון הוא הנמוך מבין שניהם.
בדוגמא השניה הצליל הראשון הוא הגבוה מבין שניהם.
נסו לזמזם את הצלילים יחד עם הדוגמאות ולהרגיש את שינויי הגובה הקטנים.

על גיטרה למשל, קיים מרווח של חצי-טון בין כל שני סריגים צמודים על אותו מיתר.
על פסנתר קיים מרווח של חצי-טון בין כל שני קלידים צמודים (כולל השחורים).
בתמונה מופיעות 3 דוגמאות למרווחים של חצי-טון. מרווח של חצי טון קיים בין כל שני צבעים זהים.

חצי-טון פסנתר

מרווח החצי-טון הוא מרווח מותח ומצמרר. הרבה פעמים כשרוצים ליצור אווירה לא נוחה או דרמתית בסרטי מתח ואימה משתמשים בפס הקול, במרווחים של חצי-טון.
הנה כמה דוגמאות:

ששש...מישהו מתגנב:

עכשיו אותם שני צלילים מנוגנים יחד. שימו לב עד כמה זה צורם ולא נעים. שיואו איזה מתח...

אני ממליץ בחום לכל מי שזה חדש לו, לשמוע את שני הקטעים האחרונים שוב. ושוב. ושוב. זה תרגול מעולה לאוזן. נסו להאזין לקטע השני ולהפריד את הצלילים בראשכם.

ועכשיו רגע השיא של הסרט, כולם באולם כוססים ציפורניים מרוב מתח:

מגניב, לא? (:
אז ראינו ושמענו (ובתקווה שגם הבנו) פחות או יותר את המרווח הזה שנקרא חצי-טון (סקונדה קטנה), וגם ראינו איך אפשר להשתמש במוסיקה כדי ליצור אווירה ע"י שני צלילים בלבד.

צלילי האוקטבה

A A#
Bb
B C C#
Db
D D#
Eb
E F F#
Gb
G G#
Ab
A

שמות הצלילים

שם אות
לה A
סי B
דו C
רה D
מי E
פה F
סול G

רשימת הפרקים