סריגי הגיטרה

שמתם לב פעם לסריגי הגיטרה? איך הם הולכים ומצטמצמים? (או הולכים ומתרחבים, תלוי מאיפה מסתכלים)

צוואר גיטרה

מה שאני הולך להסביר (או לפחות לנסות להסביר) בפרק הזה לא פשוט לתפיסה בכלל. למרות שאין פה נוסחאות מתמטיות ומשוואות עם נעלמים עדיין קשה מאוד לתפוס את זה. אם אתם מסתבכים - הרגישו חופשי לדלג, זה לא חומר קריטי אבל זה בהחלט ידע כללי מרתק (לדעתי). מצד שני תנו צ'אנס אולי תופתעו.

תופעה מעניינת:

וודאי לא שמתם לב לקונפליקט שנוצר בפרק הקודם.
אמרנו שאוקטבה היא יחס של 1:2 בין תדרים. זאת אומרת שהאוקטבה העליונה של 50Hz היא 100Hz כלומר, קפיצה של 50Hz נשמעת לנו כמו אוקטבה. אבל האוקטבה העליונה של 100Hz היא 200Hz ועכשיו קפיצה של 100Hz נשמעת לנו כמו אוקטבה. מ-200 קופצים ל-400 (קפיצה של 200) ומ-400 ל-800 וכן הלאה וכל פעם הקפיצה גדלה אך האוקטבה נשארת אוקטבה.
איך זה יכול להיות?
אפשר לומר שבנקודה הזו בדיוק המוסיקה והפיסיקה...אינם נפגשים!

תארו לכם סרגל מיוחד שהמרחק בין כל שני מספרים צמודים רק הולך וגדל אך עדיין המרחק ביניהם תמיד יראה לנו כמו סנטימטר.
נשמע מוזר, נכון?

סרגל אקספוננציאלי

קשה לתפוס את זה אבל כך אנו שומעים. למרות שההסבר נראה מטורף הוא למעשה די פשוט. שימו לב.

קחו למשל את הסדרה הבאה (משמאל):
...12, 10, 8, 6, 4, 2
בסדרה הזו כל הקפיצות שוות בגודלן שבמקרה הזה הוא 2.
נשווה את זה לדוגמא פשוטה מהחיים: מדרגות. כשאנחנו מטפסים במדרגות, כל המדרגות (בד"כ) הן בגובה זהה.
העלייה הזו נקראת "עלייה לינארית". Line = קו. לינארית = קווית. אם היינו מציירים את העלייה הלינארית היא הייתה נראית כך:

עלייה לינארית

עלייה אחידה בקו ישר. אין פה הרבה מה להבין, רק לקבל את זה כמו שזה.

עכשיו בואו נסתכל על הסדרה הבאה:
...64, 32, 16, 8, 4, 2
בסדרה הזו הקפיצות אינן שוות בגודלן אלא ביחס ביניהן שבמקרה הזה הוא 1:2.
אם נחזור לדוגמת המדרגות אז בבניין הזה כל מדרגה גבוהה פי 2 מקודמתה. כמו הר שהופך לתלול יותר ככל שמתקדמים לפסגתו.
העלייה הזו נקראת "עלייה אקספוננציאלית" (סליחה על הביטוי, מעכשיו נשתמש בקיצור אקספו') ואם היינו מציירים אותה היא הייתה נראית כך:

עלייה אקספוננציאלית

גם פה אין יותר מדי מה להבין.

ועכשיו: קסם!

האוזן שלנו שומעת בצורה לינארית (אחידה) תדרים שהולכים וגדלים בצורה אקספו'. זאת אומרת שיש לנו איזשהו מנגנון במוח שהתפקיד שלו הוא לגרום לכם שתעלו במדרגות אקספו' ולא תשימו לב שהמדרגות לא באותו גובה. ואם נחזור לסרגל המוזר מקודם, אז המנגנון הזה יגרום לכם להרגיש כאילו כל מרחק בין ספרה לספרה בו הוא תמיד סנטימטר.

בגלל זה הסריגים בגיטרה הולכים ומצטמצמים ועדיין המרווחים ביניהם נשמעים אחידים, וזה בעצם הפתרון לקונפליקט בין המוסיקה לפיסיקה: זה פשוט המוח המדהים שלנו.

יכול להיות שהתבלבלתם עם כל המספרים והשמות המוזרים. יכול להיות שלא.
אם הבנתם - מצוין! גשו אלי בהפסקה ותקבלו כוכבית.
אם לא הבנתם, לא נורא, אפשר להמשיך הלאה, אני עדיין אוהב אותכם.

צלילי האוקטבה

A A#
Bb
B C C#
Db
D D#
Eb
E F F#
Gb
G G#
Ab
A

שמות הצלילים

שם אות
לה A
סי B
דו C
רה D
מי E
פה F
סול G

רשימת הפרקים