הפרק הקודם הסתיים בשאלה: מה משותף ומה שונה בין כל אקורד לגרסה המינורית שלו? כמו למשל בין אקורד G (מז'ור) ל- Gm (מינור).
ובכן, לא קשה להבחין כי יש הבדל אחד שחוזר על עצמו בכל האקורדים והוא שדרגות 1 ו-5 זהות ורק הדרגה ה-3 מתחלפת בהפרש של חצי טון. למשל:
אקורד G מורכב מהצלילים:
רה | סי | סול |
ואקורד Gm מורכב מ:
רה | bסי | סול |
הדרגה ה-1 (סול) תהיה זהה מן הסתם כי היא הטוניקה של שני הסולמות. הדרגה ה-5, שנחשבת לצליל השני החשוב בסולם אחרי הטוניקה (נראה בהמשך למה) - גם היא זהה. ההבדל היחיד הוא בדרגה ה-3, בין סי ל-סיb.
מכאן אפשר ללמוד שאם מצאתם את הצלילים של אקורד מז'ור אתם יכולים להגיע לצלילי המינור שלו בהורדה של הדרגה ה-3 בחצי טון ולהיפך: אם יש לכם את צלילי המינור, הרימו את הדרגה ה-3 בחצי טון ותקבלו את צלילי המז'ור.
A | A# Bb |
B | C | C# Db |
D | D# Eb |
E | F | F# Gb |
G | G# Ab |
A |
שם | אות |
---|---|
לה | A |
סי | B |
דו | C |
רה | D |
מי | E |
פה | F |
סול | G |