סולם #A מז'ור

ולמה דווקא הוא

בואו נבנה את סולם #A (לה דיאז) מז'ור. אנחנו הולכים לנתח אותו כי יש בו כמה מקרי קצה שלא מופיעים בסולם דו מז'ור שלמדנו. הניחו את תבנית המז'ור על הטבלה כך שהדרגה הראשונה (טוניקה) תהיה #A. עכשיו ננתח את הסולם.

A A#
Bb
B C C#
Db
D D#
Eb
E F F#
Gb
G G#
Ab
A A#
Bb
B C C#
Db
D D#
Eb
E F F#
Gb
G G#
Ab
A
מז'ור

כשלמדנו איך בונים סולם, למדנו שכל צליל מופיע פעם אחת בלבד בסולם, עם או בלי סימן היתק, לפי סדר ה-A, B, C.
שימו לב לקפיצה בין הדרגה הראשונה לשנייה: קופצים מ-#A ישר ל-C. איפה B? אחרי A אמור לבוא B...

כשמנגנים צלילים (ולא מדברים עליהם) אז אין הבדל בין #A ל-Bb או בין Eb ל-#D. אלו הם שני שמות נרדפים לאותו צליל בדיוק. אבל יש חשיבות לשמות הצלילים כאשר הם חלק ממערכת עם חוקים כמו סולם.
אם תנגנו את הצלילים שהתבנית מראה לכם, תקבלו באוזן את סולם #A מז'ור - ללא ספק. אך כשמנתחים את צלילי הסולם יש חשיבות לשמות שלהם.

הנה שלושה דברים מאוד בסיסיים שאנחנו כבר יודעים:

  1. לפי ה-A, B, C, אחרי A חייב לבוא B. ברור.
  2. בין B ל-C קיים מרווח של חצי-טון (בכיף).
  3. דיאז מגביה את הצליל בחצי-טון.

לפי העקרונות האלה אנחנו ננתח את הסולם.

אז אם נחזור לדוגמא, הצליל השני לא יכול להיות C אלא B. לכן, יש צורך להחליף לדרגה השנייה את השם מ-C ל-B. עכשיו יש לנו #A ואחריו B שקיים ביניהם מרווח של חצי-טון באופן טבעי.
הבעיה היא שלפי תבנית הסולם המז'ורי אמור להיות ביניהם מרווח של טון. מה עושים? מגביהים את B בחצי-טון בעזרת סימן דיאז. אז היה לנו C והחלפנו אותו ל-#B. נשארנו עם אותו צליל ספציפי (באוזן) ושמרנו על החוק של סדר הצלילים.

#B זה שם נרדף ל-C. בדיוק כמו ש-Cb זהו שם נרדף ל-B (אותו דבר נכון גם לגבי E ו-F).

עכשיו צצה בעיה נוספת: החלפנו ל-C את השם ועכשיו יש קפיצה מ-#B ל-D. מה עם (A B C D) ?C

כשלמדנו על סימני ההיתק, כתבתי בקצרה על הדיאז הכפול המסומן ב-x והבמול הכפול המסומן בפעמיים במול-♭♭. מהו הדיאז הכפול? פשוט: אם דיאז מגביה את הצליל בחצי-טון אז הדיאז הכפול יגביה את הצליל בטון שלם (אותו דבר לגבי במול כפול). לכן, נחליף את הצליל D בצליל Cx (דו דיאז כפול), שאומר: C שהגביהו אותו בטון, שזה בעצם בדיוק כמו D. גם פה, עדיין מדובר באותו צליל אבל בשם הסמנטי הנכון.

אז יש לנו בנתיים: A#, B#, Cx

חזרו למעלה והסתכלו על הטבלה. הצליל הבא יכול להיות #D או Eb, אבל איזה מהם?
גם הפעם נלך לפי ה-A, B, C. הצליל הבא חייב להיות #D.

נמשיך הלאה. אחרי D אמור להיות E, אבל כתוב לנו F. שימו לב שמדובר באותיות ה-"BC-EF" וכבר נתקלנו מקודם במקרה דומה (בין B ל-C), אז נהפוך את ה-F ל-#E. זה אותו צליל עם השם הנכון.

כשבונים סולמות חשוב במיוחד לשים לב לאותיות ה-"בכיף".

הצליל הבא אחרי #E אמור להיות F אבל יש לנו G. התשובה (גם הפעם): F עם דיאז כפול. Fx הוא שם נרדף ל-G.

אחרי Fx אמור להיות G כלשהו. אבל יש A. איך הופכים G ל-A? מגביהים אותו בטון ע"י דיאז כפול.

לכן צלילי הסולם #A מז'ור יהיו:

A♯ 1 B♯ 1 Cx ½ D♯ 1 E♯ 1 Fx 1 Gx ½ A♯

אם הייתם מנסים לבנות את הסולם כפי שלמדנו, הייתם רושמים את כל האותיות מראש והיה לכם קצת פחות בלאגן. עדיין הייתם צריכים להתעסק עם הדיאז הכפול אבל לא עם החלפת השמות.
לכן הכלי שנתתי לכם הוא לא מושלם לבניית סולמות, הוא רק פה כדי להראות שסולם הוא תבנית ולתת כיוון ראשוני בבניית סולם.

הדיאז הכפול אינו ייחודי רק לסולם #A.

אם קצת איבדתם את עצמכם בפרק הזה, לא נורא, אבל אל תוותרו. קחו נשימה, קראו שוב, אולי תנסו לרשום על דף את צלילי הסולם ולעקוב אחריהם במהלך השלבים השונים. המטרה של הפרק הזה היא להסביר את חשיבות שמות הצלילים בסולם, את משמעות הדיאז הכפול והבמול הכפול ולהסביר למה לא להסתמך על הכלי שבניתי אלא רק להיעזר בו.

צלילי האוקטבה

A A#
Bb
B C C#
Db
D D#
Eb
E F F#
Gb
G G#
Ab
A

שמות הצלילים

שם אות
לה A
סי B
דו C
רה D
מי E
פה F
סול G

רשימת הפרקים